آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

«آیت‌ الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی در سال 1314 شمسی در شهر لار و در آغوش خاندان علم و دیانت وجهاد به دنیا آمد. وی فرزند «آیت‌الله سیدعلی اصغر موسوی» و نوه «آیت‌الله ‌العظمی سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری» رهبر قیام بزرگ جنوب علیه استعمار انگلستان بود.
سرانجام ایشان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در سن 77 سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت.

تاثیر آیت الله موسوی لاری بر پروفسور حامد الگار

پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۳۱ ب.ظ



یکی از پرفوسورهایی که توسط سید مجتبی موسوی لاری به مذهب تشییع گروید ، پرفوسور حامد الگار می باشد .

حامد الگار که برای اساتید دانشگاه های آمریکا شخصی کاملاً آشناست، توسط کتاب های ایشان به تشیع روی آورد و چند سال پیش نیز که به ایران آمد خدمت ایشان شرف یاب شد و در یکی از سخنرانی هایش در دانشگاه تربیت مدرس تهران اذعان و اعتراف کرد که با نوشته های آقای موسوی لاری مذهب شیعه را پذیرفته است.

الگار در یکی از سخنرانی هایش در دانشگاه تربیت مدرس تهران اذعان و اعتراف کرد که با نوشته های آقای موسوی لاری مذهب شیعه را پذیرفته است.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با ابراز تاسف از ناشناخته ماندن آیت‌الله موسوی لاری برای عموم مردم و حتی حوزه های علمیه، اظهار کرد: " آیت‌الله موسوی لاری حق بزرگی هم به گردن حوزه های علمیه و هم به گردن رسانه های تبلیغاتی ما دارد؛ رسانه هایی که به جای در بوق و کرنا کردن نام بعضی از هنرپیشگان روزگار ما و کوبیدن بر طبل چنین تبلیغاتی، امروز باید از خجالت و شرم آب شوند که چرا چهره خورشید گونه ای مانند مرحوم آیت‌الله موسوی لاری را در پس پرده ها نگه داشتند و امروز در برابر این وظیفه سنگین مطمئناً همه ما خجالت زده ایم."

ایشان با ابراز تاسف از این که این جان آتشین و این چهره درخشان امروز دیگر در بین ما نیست، تاکید کرد: " وظیفه ما امروز بیش از زمان حیات ایشان معرفی این شخصیت و نشان دادن زحماتی است که هیچ سر سوزنی از امکانات دولتی و سیاسی بهره نبرد، اما هزارها برابر بیش از مدعیان توانست برای تبلیغ و ترویج این دین مبین بکوشد و همان خلوص صفای ایشان به انضمام هوشمندی و زیرکی به ضمیمه دنیاشناسی و جامعیت علمی ایشان، از این شخصیت چهره ای ساخت که امروز مردم حقیقت جوی دنیا کاملاً او را می شناسند و از محصولات زحمات ایشان بهره مند شده اند."

این وبلاگ با بررسی ابعاد شخصیتی این عالم بی ادعای لاری ، تا کنون سعی نموده است شخصیت والای این عالم وارسته را به مردم نشان دهد.


برای مطالعه مطالب بیشتر و مشاهده کلیپ نگاهی بر زندگی حامد الگار به ادامه مطلب مراجعه کنید.




نگاهی به زندگی حامد الگار :


حامد الگار استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دپارتمان خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در بخش «مجموعه آثار» منتشره در زمینه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگزیدگان بخش بین الملل دومین جشنواره بین المللی فارابی، موفق به کسب رتبه برتر گردید.

الگار که به بیش از ده زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی، تسلط کامل دارد. در سال 1962 از دانشگاه تهران در رشته زبان فارسی فارغ التحصیل شده است و دکترای مطالعات اسلامی خود را از دانشگاه کمبریج در سال 1965 دریافت کرده است.

روزی مرحوم آیت‌الله موسوی لاری در جمع خصوص چگونگی شیعه شدن پرفسور الگار می‌گوید: «مجموعه چهار جلدی اعتقادات از توحید، عدل، نبوت و امامت و معاد تألیف کرده‌ام که این کتاب در آمریکا به انگلیسی چاپ و منتشر شده است که این کتاب را «دکترحامد الگار» ترجمه کرده است؛ ترجمه الگار نیز خود داستان جالبی دارد، من این کتاب را به صورت سلسله مقالات در مجله سروش چاپ و منتشر کرده بودم.

تاثیرات مقالات و نوشته‌های آیت‌الله موسوی لاری بر روی پرفسور حامد الگار به گونه‌ای بود که وی در نامه‌ای به آیت‌الله می‌نویسد: «مژده دهم من چند بار ترجمه خود را خواندم و هر بار که آن را خواندم، به مذهب شیعه نزدیک‌تر شدم و از ماه رمضان تغییر مذهب داده و شیعه شده‌ام.

تاثیرات شیعه شدن حامد الگار بگونه‌ای بود که عده‌ای از دانشجویان و استادان دانشگاه نیز شیعه شدند و این شیعه شدن تا حدی بود پرفسور الگار سپس در نامه ای به آیت‌الله موسوی لاری نوشت : «هفته‌ای نمی‌گذرد جز این که از ایالات متحده آمریکا به من خبر می‌دهند عده‌ای از روشنفکران با مطالعه کتاب به مذهب تشیع علاقه‌مند شده و بدان ‌گرویده اند».



نمایش و دانلود این کلیپ:



موافقین ۱ مخالفین ۱ ۹۳/۰۲/۲۵
سید علی رکنی

نظرات (۳)

به روزم با
صبح، بیــــماری دخیـــــل پنــجره فــــولاد شد...

تشریف بیارید

یا علی

التماس دعا
پاسخ:
خیلی ممنون از لطف نظرتان
حتما
التماس دعا
۲۹ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۹ یا مهدی(عج)
سلام علیکم. با دو مطلب بسیار بسیار جالب در خدمتتون هستم. حتما تشریف بیارید و نظرتون رو بگید:
سجده و دانشمند اروپایی....

و


نوشیدن آب در اسلام و در علم پزشکی


یا علی

التماس دعا
پاسخ:
با سلام
خیلی ممنون از لطف و نظر شما
بابا بروز ترش کن از بس این مطلبای قدیمی رو خوندیم خسته شدیم
پاسخ:
سلام
من در تلاشم که سایت را بروز کنم ولی تا مطلب جدیدی پیدا نکنم نمیتوانم روی وبلاگ پخش کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی