آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

«آیت‌ الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی در سال 1314 شمسی در شهر لار و در آغوش خاندان علم و دیانت وجهاد به دنیا آمد. وی فرزند «آیت‌الله سیدعلی اصغر موسوی» و نوه «آیت‌الله ‌العظمی سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری» رهبر قیام بزرگ جنوب علیه استعمار انگلستان بود.
سرانجام ایشان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در سن 77 سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت.

آیت الله موسوی لاری به روایت آیت الله حق شناس

دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۱۱ ب.ظ



زندگینامه، خدمات و خاطراتی از آیت الله موسوی لاری به روایت مدیر بنیاد فرهنگی آیت الله حق شناس در جهرم



مطلبی مفصل از زندگینامه ،معرفی شخصیت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری(ره) و ذکر خاطراتی از ایشان که از سوی حاج شکـرالله جهـان مهیـن، مدیر بنیاد فرهنگی خیریه آیت الله حق شناس جهرم  و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در وبلاگ درج شده است، بازدیدکنندگان را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم.

برای مشاهده متن سخنرانی به ادامه مطلب مراجعه کنید.



«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ اْلعالَمِینَ


مقدمه سخن

سخن خود را با کلامی از معصوم (علیه السّلام) شروع می کنم  

عبدالسّلام بن صالح هروی می گوید از ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) شنیدم که فرمود: "رَحِمَ اللهُ عَبْداً اَحْیی اَمْرَنا"

خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد.

عرض کردم : چگونه امر شما را زنده بدارد؟ فرمود:

یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ فَاِنَّ النّاسَ لو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامنا لَاتّبَعُونا.

یعنی علوم ما را فرا بگیرد و آن را به مردم بیاموزد زیرا اگر مردم زیبائی های سخنان ما را می دانستند یقیناً از ما پیروی می کردند.

بنده اعتقاد راسخ دارم که مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری ( رحمت الله علیه ) یکی از مصادیق اعلائی است که مشمول دعای حضرت شده و می شود . زیرا آن مرحوم از طرفی معالم دین را به خوبی از پدر و اساتید برجسته        می آموزد و آموخته های خود را بارور و پر بار می کند و آنگاه و به خصوص آن ها را از طریق نوشتارهای متقن و دلپذیر و شیوا در سراسر جهان منتشر می کند و به دنبال آن هزاران نفر از عاشقان حقیقت و پویندگان حق نسبت به تعالیم حیات بخش اسلام و مکتب تشیع بصیرت می یابند و راه کمال و خوشبختی و سعادت را می پذیرند و دنبال می کنند . 


شخصیت خانوادگی            

مرحوم آیت الله آقا سید مجتبی موسوی لاری (رحمت الله علیه ) ، فرزند ارشد ذکور و خلف صالح حضرت آیت الله المعظم مرحوم آقا سید علی اصغر موسوی لاری (رحمت الله علیه) می باشد واینجانب فوت و مراسم تشیع و تدفین ایشان در سال 1334 هجری شمسی در جهرم را به یاد دارم. مادرشان اهل محله جبذر و بستگان ایشان از سرشناسان محلات صحرا و جبذر و برخی از محلات دیگر جهرم هستند.

وی نوه مجاهد نستوه و مهاجر الی الله ، طراح حکومت اسلامی و تلاشگر به تشکیل و استقرار آن یعنی آیت الله العظمی مرحوم حاج سید عبدالحسین نجفی لاری جهرمی (رضوان الله تعالی علیه ) می باشد. مرحوم آقا مجتبی که سیدی شریف النسب و جلیل القدر از تبار پاک سادات موسوی است در سال 1314 در لار متولد می شود.


تحصیلات

او تربیت یافته­ی مکتب و درس  پدر بزرگوارش بوده است و هر روز صبح در محضر پدر عالیقدرش در اتاق پذیرایی خانه شان ، تجوید قرآن مجید را فرا می گرفته است . وی پس از تحصیلات دبستانی و دبیرستانی، و مقدمات  علوم حوزوی از سال 1332 به منظور گذرانیدن مراحل عالی دروس حوزوی به همراه پسر عموی خود آیت الله العظمی مرحوم حاج سید عبدالعلی آیت اللهی لاری به قم مشرف شده اند. از اساتید مهم ایشان حضرات آیات : حاج سید عبدالعلی آیت اللهی لاری (امام جمعه­ی فقید لارستان)، شیخ حسین نوری ،  میرزا علی مشکینی، سلطانی طباطبائی و شریعتمداری را می توان نام برد.

در آن دوران تعدادی از فامیل محترم ایشان از جمله حضرات آیات وحجج اسلام  آقایان: سید عبدالعلی آیت اللهی لاری  (پسرعمو و شوهر همشیره شان)، سید حسین آیت اللهی (پسرعمو وامام جمعه فقید جهرم )سید عبدالحسین آیت اللهی مشهور به آقای بزرگ (پسر عمو و متولی مقبره قبر آقا جهرم) ، سید فخرالدین (دادور )آیت اللهی ( شوهر همشیرشان )، سید مهدی(دادور) آیت اللهی(همشیرزاده شان )، سید احمد و سید حسن آیت اللهی ( پسر عمویشان) ، فرزندان مرحوم حاج سید محمد باقر (حاج عالم ) آیت اللهی شیرازی و ...و بعدها آقا سید صالح رکنی(اخویشان) و آقا سید حسین نسابه ( پسر عمه شان ) و سید احمد حق شناس (عمه زاده شان) و تعداد دیگری از فامیل محترم آیت اللهی در حوزه مقدسه علمیه قم اشتغال به تحصیل داشتند. 


زندگی سیاسی

آغاز تحصیلات وی در قم مصادف با آغاز زندگی سیاسی وی ، آن هم در عنفوان جوانی در آن شهر مقدس بوده است.

آقا سید مجتبی در آن دوران  به دستور والد عظیم الشأنش مأموریت یافته بوده که ، آخر هفته ، روزهای 5 شنبه از قم به تهران برود، و با رایزنی و ملاقات و صحبت با شخصیت های صاحب نفوذ از جمله رئیس مجلس شورای ملی سردار فاخر حکمت آن هم در خارج از محیط مجلس ، از به قدرت رسیدن افراد فتنه گر و فتنه گری های آنان جلوگیری نماید.


دیدار و دوستی با شهید نواب صفوی  و مرحوم آیت الله فلسفی

رابطه­ی سیاسی، آیت الله آقا سید علی اصغر موسوی لاری با فدائیان اسلام و حمایت فکری و مالی این عالم از این گروه وفادار به اسلام به ارتباط نزدیک آیت الله سید مجتبی موسوی لاری با نواب صفوی انجامید. به گونه ای که شهید نواب با دیدن آیت الله سید مجتبی موسوی او را از میان جمع جدا و به کنار خود فرا می خواند. و زمانی به آیت الله سید مجتبی موسوی لاری فرموده بودند:

اگر آیت الله لاری والد بزرگوارتان قصد آمدن به تهران را داشتند شما به یک وسیله ای مرا خبر کنید تا برای استقبال از ایشان ، فدائیان اسلام را در فرودگاه تهران بسیج کنم که از ایشان استقبال کنند.

بهرحال رفت و آمد مرحوم سید مجتبی به عنوان نماینده پدر به قم و تهران ، موجب دیدارها و ملاقات ها و دوستی با افراد بزرگ و نامدار از جمله آیت الله حاج شیخ محمد تقی فلسفی (رحمت الله علیه ) می گردد.

ولی متاسفانه در این دوران ، بیماری به سراغ این طلبه جوان  خوش فکر و فعال سیاسی آمده تا آنجا که حتی مجبور می شود، نزدیک به هفت ماه برای درمان در تهران بماند.

 

سفر به خارج کشور

خداوند متعال در قرآن کریم در سوره ی مبارکه ی نساء آیه ی شریفه 19 می فرماید:

فَعَسی اَنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ یَجْعَلَ اللهُ فِیهِ خَیراً کَثیراً.

چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار می دهد.

چه بسیار وقت و زمانی بود

که چیزی شمارید مکروه و بد  

اگر چه کار خیریت درآن نهان 

و لیکن نباشید آگاه از آن 

 

همچنین در سوره مبارکه ی بقره آیه ی شریفه 216 می فرماید : «عَسَی اَنْ تَکْرَهوا شیئاً و هُوَ خیرٌ لَکُم » چه بسیار کاری را که از آن خوشتان نمی آید ، ولی خیر و صلاح شما در آن است . زیرا حکمت خداوند بی دلیل نیست و در آن خیر و نعمتی چند است .

ای بـسا کـار نـاخـوشـایـند اسـت                       و در آن خــیر و نــعمـتی چــند اســت

گرچه از عنفوان جوانی این دانشمند بزرگ با بیماری شدید گوارشی و نقاهت بدن صبورانه و شکورانه روبرو می شوند. ولی این بیماری ، پنجره ای بزرگ به روی این روحانی عالیقدر می گشاید ، تا در سال 1341 برای معالجه به خارج از کشور سفر بنماید . این سفر مقدمه ای برای دیدار با شخصیت های برجسته ی جهانی همچون اندیشمند بزرگ آیت الله امام موسی صدر و آیت الله محققی که از طرف آیت الله العظمی بروجردی در هامبورگ آلمان مشغول فعالیت های دینی بودند ، می شود .

این سفر منشأ خیرات و برکاتی برای عموم حق جویان می شود که درباره آن صحبت می نمایم .

 

خدمات اجتماعی آیت الله موسوی لاری

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری از سال  1334با ارتحال جانسوز والد گرانقدرش به عنوان یکی از فضلای جوان در لار با حمایت شوهر همشیره شان آیت الله العظمی حاج سید عبدالعلی آیت اللهی به اداره و ادامه­ راه پدر و جدش پرداخت مثلا در سال 1339 ، سال زلزله لار با پیشنهاد آیت الله آیت اللهی با افراد صاحب نفوذ رایزنی کرده و احقاق حقوق از دست رفته مستمندان که توسط شیر خورشید لار پایمال شده بوده و از واگذاری 80خانه به آنها امتناع می کردند دریافت نمود و به مستمندان می رساند و باز ازجمله :

1. تأسیس «دفتر خیریه­ی اسلامی لارستان». این دفتر  در سال 1343 تأسیس که ضمن رسیدگی به امور مستمندان و ایتام ،امور فرهنگی و امور مربوط به تبلیغات اسلامی و اعزام طلاب را دنبال می کرد. و دارای 2 بخش اقتصادی و فرهنگی برای روستاهای لارستان بود و احداث و تجهیز مساجد، حسینیه ها، درمانگاه ها و حفر چاه و ... از اقدامات خیریه­ی اسلامی لارستان می باشد.

صدیق مکرم حجت الاسلام والمسلمین آقا سید مهدی (دادور)آیت اللهی ( دام عزه ) نقل می نماید که پدربزرگمان مرحوم آیت الله آقا سید علی اصغر موسوی لاری در اقدامات دلسوزانه و فداکارانه خود در ایام قحطی و خشکسالی و شیوع حصبه و وبا در لار ، معظم له دوتا از خانه های خود را برای مردان و زنان به بیمارستان تبدیل کرد و یک خانه را هم که مربوط به پسر بزرگشان آیت الله آقا سید مجتبی موسوی لاری ، دائی محترممان بود به محل نگهداری بچه های یتیم اختصاص دادند.

 

2. مرکز نشر معارف اسلامی در جهان

ای مرکز نشر معارف روشن از تو

و ای بوستان دین و دانش گلشن از تو

ای سرفراز عرصه تبلیغ و ارشاد

 اقصی نقاط عالم از علم تو آباد

این مرکز از سال 1352 کار خود را آغاز می کند و به سال 1355 به نام دفتر گسترش فرهنگ اسلامی خارج از کشور در قم افتتاح و بعداً به نام مرکز نشر معارف اسلامی در جهان تغییر نام داد. و از آن سال تاکنون نه تنها در لار و قم ،‌که در  تمامی کشورها (سراسر گیتی) دارای شعبه های مجهز است و با نشر معارف حقیقی اسلامی، افراد بسیاری را به دین مبین اسلام دعوت و گرایش داده اند. و از پیشگامان عرصه پاسخ گویی و مقابله با تهاجم فرهنگی و نیازهای جوامع غیر اسلامی آن هم بدون سروصدا و هیاهو بوده است .

و از جمله منشورات این مرکز ترجمه­ی کتاب مقدس قرآن کریم به زبان مختلف می باشد. که به فرموده­ی مرحوم  آیت الله موسوی لاری، هزینه­ی نشر و ارسال اینها از محل کمک ها ی مردمی تأمین می گردد و از کمک های دولتی و حتی از وجوهات شرعیه هم استفاده نمی شود. و برای تمامی درخواست کنندگان از سراسر جهان اهداء و ارسال می شود.

بازتاب و بازخور فعالیت ها و اندیشه های آیت الله موسوی لاری موجب شد تا حتی در بین زندانیان در بند آمریکا و اروپا، کسانی به شاهراه هدایت گام نهند و خود بنیان گذار مراکز دیگر شوند.

معظم له فرمودند که مسافرتهای تبلیغی و معالجه ای که به خارج از کشور داشته اند منحصر به قبل از انقلاب می باشد که یک سفر به آلمان، 2سفر به انگلستان و یک سفر به آمریکا داشته اند که در زندان آمریکا با مسلمانان زندانی نیز دیدار داشته اند.

کتاب های ترجمه­ی قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه­ی سجادیه، رساﻠﺔ الحقوق امام سجاد (علیه السلام)، چهل گفتار پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) و امام علی (علیه السلام) و حاﺠﺔ الامام الی النبی و الامام اثر آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری و آثار آیت الله سید مجتبی موسوی لاری از آثار نشر یافته به زبان مختلف دنیا توسط مرکز نشر معارف اسلامی در جهان می باشد.

 به خصوص دو کتاب شریف نهج البلاغه و صحیفه­ی سجادیه که متأسفانه مهجور واقع شده اند، که توسط مرکز نشر معارف اسلامی در جهان ترجمه شده در بین دانشمندان مسیحی و پیروان مسیحیت موجی جدید، ایجاد کرده است. و کتاب صحیفه­ی سجادیه را عرفانی محسوب کرده اند. آقای جیبوم کورسل که رساﻠﺔ الحقوق را به فرانسوی ترجمه نموده است. معتقد است این رساله از حقوق بشر امروز پیشرفته تر است.

و همچنین کتاب «چهره درخشان تاریخ لارستان» (آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری) اثر آقای کاظم رحیمی نژاد لاری نیز در سال 1384 توسط مرکز نشر معارف اسلامی قم منتشر گردید و به چاپ دوم رسید. و اخیراً به چند زبان دیگر نیز منتشر شده است.

جزوه تابش نور (شماره1) پلهای بین غرب و اسلام به نقل از کیهان اندیشه شماره 74 ( مهر و آبان 1376) نشر توسط دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان و مجله آئین پژوهش شماره 480 و کتابی تحت عنوان «نگارشی کوتاه بر عملکرد 22 ساله­ی مرکز نشر معارف اسلامی در جهان»، که دربرگیرنده­ی فعالیت ها و برخی از نامه های ارسالی به این مرکز می باشد در سال 1377 چاپ شد. و «عملکرد 33 ساله در سال 1388 » چاپ گردیده است. و برای اینجانب بسی افتخار است که در سفربه قم از دفتر آن مرکز و بخش های مختلف آن بازدید کرده ام .

3. مکتب الزهرا ( سلام الله علیها) لار

یکی از ده ها خدمات شایسته و قابل ذکر مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری تاسیس مرکزی به نام مکتب الزهراء ( سلام الله علیها)  است که انصافاً از نظر کمی و کیفی آن چنان که من مشاهده کردم قابل تقدیر است . این مؤسسه تحت اشراف و نظر آن مرحوم  و در جنب منزل مسکونیشان با برنامه های متنوع دینی اعم از آموزش قرآن و تفسیر ، احکام ، اصول اعتقادات ، مباحث اخلاقی و تربیتی و غیره به وسیله همسر فاضله و بزرگوار ایشان سرکار خانم زهرا موسوی اداره می شود و روزانه صدها نفر از خواهران به خصوص خواهران جوان لاری در ماههای رمضان آنجا آموزش می بینند و از برنامه بهره مند می شوند ، که توفیقات روز افزون همه دست اندرکاران آنجا از خدای متعال خواهانم .

4. دارالقرآن مکتب الزهرا ( سلام الله علیه ) لار

مرکز دیگری که به همت والای مرحوم سید آقا مجتبی موسوی در لار و در کنار قبور شهداء تأسیس شده مرکز دارالقرآن مکتب الزهرا ( سلام الله علیها) لار است هر چند این مرکز هنوز نهالی نوپاست و در حال ساخت می باشد ولی آثار و برکات آن به خوبی برای عموم مشهود و محسوس می باشد و طبق وصیت بدن شریف این عالم ربانی در حیاط این دارالقرآن به خاک سپرده شد.

5. موقوفات

پس از اطلاع از ارتحال ملکوتی مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی با قلبی آکنده از غم و اندوه در خدمت استاد عالیقدرم آیت الله حاج سید احمد واحدی جهرمی ( دامت برکاته) [ متولی حرم سیده سکینه ( سلام الله علیها) سوریه ] و برخی دیگر از ارادتمندان جهرمی ایشان به منظور شرکت در مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم به لار رفتیم ، در محل اقامتمان به تناسب رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان حجت الاسلام بوستانی جهرمی اظهار داشتند که مرحوم آقا سید مجتبی رقبات متعددی را در لار وقف کرده اند و گویا ماجرا بدین قرار بوده که ارادتمندان ایشان خانه و یا ملک و باغی به آن مرحوم هدیه می دادند و آن مرحوم ملک هدیه شده را وقف امور خیریه و تبلیغات دینی می نمودند و ایشان به اظهارات خود افزود که آن مرحوم یک هفته قبل از فوت مرا فرا خواند به خدمتش رسیدم در حالی که سخت بیمار بود ، پس از احوال پرسی، آن مرحوم سند ملکی که به نام خودشان بود به من داد و فرمود این ملک را وقف نموده ام وقفنامه آن را به نحوی که می گویم و تعیین می کنم تنظیم کن و سریع بیاور تا امضاء کنم و من در اسرع وقت سند را تنظیم کردم و به خدمتشان بردم و آن را امضاء فرمود . این موقوفه وسیع نهمین مِلکی است که آن مرحوم وقف می کند و این موقوفه از نظر مالی و ریالی ارزش زیادی دارد. 


تکریم و بزرگداشت

مرکز نشر معارف اسلامی در جهان، و تألیفات این نویسنده مورد توجه صاحب نظران جهان قرار گرفته و همین طور که بیان شد افرادی از این طریق، هدایت و مسلمان شده اند که آکادمی علوم جمهوری آذربایجان در باکو(دانشگاه باکو) در سال 1372 به خاطر تأثیر تألیفات معظم له بر روی جوانان مسلمان آن مناطق، به خصوص به خاطر تأثیر کتاب «اسلام و سیمای تمدن غرب» و سطح عالی محتوای کتاب که توسط پرفسور دکتر حامد الگار به انگلیسی ترجمه و توسط مرکز اسلامی واشنگتن چاپ گردیده، دکترای افتخاری اهداء نموده است.

و در مراسم اختتامیه­ی همایش زبان شناسی و مردم شناسیِ لارستان که در اسفند ماه 1387 در لارستان برگزار شد، از مقام آیت الله سید مجتبی موسوی لاری، به پاس خدمات علمی و فرهنگی و به خاطر معرفی اسلام به ایران و جهانیان با اهداءِ لوح تندیس، در بخش ایران شناسی تجلیل ، و به فرزند ایشان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علی اصغر موسوی لاری (دام عزه) که در همایش حضور داشتند جهت تقدیم به والد گرانقدرشان اهداء شد.

همچنین در مهرماه 1389 همایش با شکوه (خلوص کامیاب) نکوداشت حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری ، چهره ماندگار حوزه در عرصه بین المللی در تجلیل از این دانشمند بزرگ به همت مرکز بین المللی جامعه المصطفی العالمیه در شهرهای قم و شیراز برگزار شد. و از تمبر یادبود معظم له نیز با حضور شخصیت های سیاسی و حوزوی از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی و حضرت آیت الله شب زنده دار جهرمی (دامت برکاته ) و دیگر شخصیت های حوزه علمیه قم  رونمایی شد .

شایسته است که ذکر شود در کشور بورکینافاسو ( غرب آفریقا) ارادتمندان ایشان و مسئولین شعبه مرکز نشر معارف در آن کشور با تأسیس 3 مدرسه در سه شهر آن کشور به نام مدرسه سید مجتبی موسوی لاری ضمن تجلیل و تکریم و احترام به ایشان ، به ترتیب افراد مستعدی پردازند .

و همین جا باید از همکاری فرزندان عزیزشان که در مسلک روحانیت هستند نیز به خاطر همکاری و یاری به والد عظیم الشأنشان جهت کارهای مرکز یاد نمود و تقدیر کرد .  

حقیر نیز مفتخرم که در سخنرانی ام در جلسه اختتامیه کنگره بزرگداشت جد بزرگوارشان حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری (قدس سره) که در روز پنجم اردیبهشت ماه سال 1377 در مقبره قبر آقا در جهرم در حضور شخصیت های کشوری و لشکری و حوزوی و سیاسی برگزار شد ، ضمن تجلیل از مقام آن مجتهد عظیم الشأن ، از فرزندان و نوادگانشان نیز تجلیل ویژه نمودم و بیان داشتم : آیت الله سید مجتبی موسوی ، محققی عالیقدر ، نویسنده ای توانا و به ویژه در بعد اشاعه ی فرهنگ اسلامی و معارف دینی و تفکر شیعی توفیقات شایان و قابل ذکر دارند . به طوری که نوشته های این سید والا مقام به چند زبان زنده ی دنیا ترجمه و در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی منتشر می گردد .


ماموریتی از سوی امام خمینی«رحمه الله علیه»

 آیت الله موسوی لاری در سال 1341 هنگام عزیمت به کشور آلمان جهت معالجه­ی بیماری، از طرف امام راحل مأمور به تحقیق و بررسی پیرامون معماری مسجد هامبورگ و عملکرد یکی از فعالان فرهنگی در آلمان می شود  ، که معظم له پس از بازگشت از آلمان نتیجه مأموریت خود را خدمت امام خمینی ( رحمت الله علیه ) تقدیم می کنند.

معظم له در حمایت از امام امت و نهضت اسلامی در عرصه های فکری ، علمی ، فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشتند و نام ایشان همراه سایر روحانیون در اسناد انقلاب اسلامی و گزارش های ساواک آمده است و قبل از تبعید امام خمینی در منزلشان در قم با معظم له دیدار داشته اند و واسطه رساندن طومارها و پیام های مردم معترض و حامی مرجعیت از لارستان به دفتر امام و مراجع دیگر به خصوص در زمان مطرح شدن لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بودند، حتی در خارج از کشور در زمان و دوران معالجه شان از طریق امام موسی صدر و دیگران در جریان وقایع 15 خرداد 1342 قرار می گیرند چرا که در آن زمان مطبوعات آلمان به حمایت از شاه برخاسته بودند و ایشان اعلام تنفر از طاغوت را در آن کشور ابراز می دارند، دعوت از مبلغان مذهبی برای لار جهت طرح مباحث حجاب در دبیرستان ها و دانش سراها که با واکنش ساواک روبرو می شوند، جلوگیری از ورود مجله زن روز که با اندیشه های ضد مذهب نگارش و نشر می یافته، مخالفت با اجرای برنامه گاردن پارتی در شهر لار و موضع علنی و موارد اینچنینی حتی به تصریح مجلات معروف انگلیس کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب ایشان نقش مهمی در مطرح شدن انقلاب اسلامی در خارج از مرزها داشته است.  


نمایندگی ولی فقیه

معظم له پس از پیروزی انقلاب نیز توسط امام راحل، به عنوان نماینده­ی ولی فقیه در لارستان منصوب می شوند و بعد از ارتحال امام نیز این حکم توسط مقام معظم رهبری به مشار الیه تفویض شد. و متعهد بودند که هر ساله نیمی از سال (6 ماه) را در لار و نیمی دیگر ( 6 ماه ) دیگر را در قم خدمت می نمودند .

 

معرفی چند اثر ارزشمند و تأثیرگذار ایشان

کتاب هایی که تاکنون هزاران نفر را در جهان به سوی اسلام رهنمون ساخته است.

«ن والقلم و ما یسطرون»

قسم به قلم و آنچه می نویسد

نون بود رمزی از خدای نعم

به قلم و آنچه شد نوشته قسم 

- اسلام و سیمای تمدن غرب

اسلام و سیمای تمدن شاهکارت

تبیین مکتب در جهان غرب کارت

این کتاب در ابتدا تحت عنوان سفری به آلمان به صورت سلسله مقاله در مجله­ی مکتب اسلام قم به چاپ می رسید، و حقیر که مشترک آن جمله وزین بوده ام و تاکنون نیز هستم ابتدا مقالات را در آنجا ملاحظه و مطالعه و استفاده کردم و حتی موجود دارم .  مقالات تجزیه و تحلیل پیرامون ابعاد تمدن غرب و اسلام بود و به نقد و بررسی تمدن مغرب زمین پرداخته و نتیجه دستاورد سفر نویسنده برای معالجه به آن سرزمین با هدف کنار زدن پرده ازتمدن پوشالی غرب به رشته تحریر در آمده تا همگان را از خطر های آن آگاه سازد . و در سال 1342تحت عنوان کتاب «اسلام و سیمای تمدن غرب» منتشر گردیده است. مبحث کلی کتاب پیرامون ابعاد تمدن غرب و اسلام و آن هم مستدل و مدقن، در برتری تمدن جامع اسلام به تمدن غرب نگارش یافته است. و نمونه ای موفق در جهت شناساندن صحیح تمدن اسلام و غرب می باشد. و در سال 1349 توسط شرق شناس معروف پرفسور فرانسیس گلدین به انگلیسی تحت عنوان «تمدن غرب از دیدگاه یک مسلمان» ترجمه و جزوه ای از آن تحت عنوان خداشناسی ترجمه کرد و به 7 زبان ترجمه شد .  و توسط دکتر رولف سینگلر به آلمانی و بعد توسط دانشمند مسلمان هندوستان مولانا روشن علی به اردو 5 بار تجدید چاپ شد ،  توسط دانشمند خالد کیبا به ژاپنی و توسط پرفسور بینیو در اندونزی ترجمه و نشر یافته است و رافیک علی اف آن را به زبان روسی ترجمه کرده است.

این کتاب مورد توجه محافل علمی اروپا قرار گرفت. و در رادیوی رسمی انگلستان در مطبوعات وقت انگلستان مطالب و مقالات و تحلیل هایی درباره­ی این کتاب در سال 1977 میلادی چاپ شده است. و توسط مدیر نشریه­ی ایتالیا در ایتالیا منتشر شده است و سه بار در انگلستان و سه بار در آمریکا و حدود 15 بار در ایران چاپ شده و در مجموع به بیش از 16 زبان ترجمه و نشر یافته است.

 

- مبانی اعتقادات در اسلام (4 جلدی)

 

در عصر یخبندان دین اعجاز کردی

آهنگ عرفان و بصیرت ساز کردی  

 

این کتاب به صورت سلسله مقالات به مدت 3 سال در مجله­ی سروش وابسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چاپ شده است. و سپس این مجموعه توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به صورت کتاب چهار جلدی چاپ شده است.

این کتاب شامل مباحثی چون توحید و عدل (در جلد اول)، نبوت (در جلد دوم)، معاد (در جلد سوم) و امامت (در جلد چهارم) بوده این کتاب در مجموع متن فشرده ای ،‌از یک دوره اصول اعتقاد اسلامی است و توسط پرفسور دکتر حامد الگار استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دپارتمان خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا به انگلیسی ترجمه و توسط مرکز اسلامی واشنگتن و بنیاد علوی آمریکا انتشار یافته است. پرفسور الگار علت ترجمه­ی این کتاب را چنین ذکر می کند که: این کتاب دارای بیانی منطقی و کلامی مستدل است که در جوامع غربی برای اعتقادات غنی اسلام بسیار مفید و پر جاذبه می باشد، از این رو در زمینه­ی اعتقادات اسلامی برای من جایگاه ویژه ای دارد و توسط این کتاب و مطالعه مکرر ترجمه کتاب شیعه می شود و مژده شیعه شدن خود و بعد عده ای از روشنفکران آن ایالات متحده آمریکا را با نامه به آیت الله موسوی لاری می دهد . و پرفسور رافق علیف (رافیک علیوف) آن را به روسی ترجمه و الهام ماسوری و اسیا بودی به زبان مالایو در جالارتا چاپ و نشر یافته است.

عربی این کتاب تحت عنوان «اصول العقائد فی الاسلام» توسط محمد عبدالمنعم خاقانی و محمد هادی یوسفی غروی ترجمه و نشر یافته است.

توفیق بروسا نیز ترجمه کتاب را به زبان اسپانیولی در آرژانتین انجام داده است.

و تا آنجا این کتاب مهم می باشد که ترجمه­ی روسی کتاب در مدارس اهل سنت روسیه تدریس می شود. و رئیس مجلس یکی از کشورهای اسپانیولی پس از مطالعه کتاب خواستار تدوین قوانین مجلس از دین اسلام شده است. این کتاب اخیراً‌در 2 جلد و در 79 درس توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهران چاپ شده است .

در ضمن کتاب ( دروس فی الامه و القیاده ) درسهایی در امامت و رهبری توسط کمال السید به عربی ترجمه شده است . و کتاب ( توحید و خداشناسی ) توسط یک زوج چینی ترجمه و در چین نشر یافته است . و همین طور کتاب  ( دراسه فی اسس الاسلام ) نیز به عربی نشر یافته است .

 

حقایق پنهان در آیات قرآن

تنویر افکار مسلمانان به قرآن

تاثیر آثار نفیست در دل و جان

 

کتاب تفسیر حقایق پنهان در آیات قرآن ( یافته های نو از مفاهیم قرآن ) در سال 1389 توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد. و عربی آن با عنوان رحله فی اعماق الوحی – قراءة جدید حول تفسیر القرآن ، قبل از چاپ فارسی توسط کمال السید به عربی ترجمه و چاپ شده است.

چند سال قبل آیت الله موسوی لاری این کتاب را قبل از چاپ برای حقیر فرستاد و امر فرموده تا درباره نکات ابتکاری که پیرامون آیات شریفه مطرح کرده اند اظهار نظر نمایم که من نیز صرفاً امتثال به  امر کردم و نوشته ها را مطالعه و نظرات خویش را تقدیم داشتم و من کار را نمونه ای ارزشمند از تواضع و تقوای علمی آن نویسنده بزرگ به حساب می آورم و می افزایم که کتاب در نوع خود بدیع و کم نظیر و پرمحتوا و از جهات مختلف قابل استفاده است. همچنان که آیت الله زاده سرکار خانم دکتر مریم السادات محقق داماد، مدرس دانشگاه و اولین وکیل زن در دادگستری قم در کنفرانس بررسی قوانین خانواده در جهان اسلام در دانشگاه پکنز آمریکا مقاله ای ارائه داده اند فرموده اند که تفسیر آیه نشوز آیت الله موسوی لاری (که در این کتاب آمده) موجی از اندیشه های اسلامی را در آنجا به راه انداخت.

- رسالت اخلاق در تکامل انسان

ابتدا بخش هایی از این کتاب نیز به صورت سلسله مقالات در مجله وزین مکتب اسلام قم منتشر شده است . در این کتاب، مباحث اخلاقی به صورت گسترده، تفصیلی و علمی و با استدلال های وسیع آمده است. و با هدف تبیین رسالت اخلاق در تکامل انسان در 14 بخش تدوین یافته است .

این کتاب توسط دکتر بن عیسی به فرانسوی ترجمه و تحت عنوان (انسان کی کمال بین اخلاق کار کردار اخلاق اسلامی) توسط اسد علی شجاعی و سید سعید حیدر زیدی به اردو ترجمه شده است.

 و کتاب اخلاق و جوانان نیز به زبان های مختلف و از جمله توسط مرکز تحقیقات اسلامی باکو ترجمه شده است.

- «بررسی مشکلات اخلاقی و روانی»

این کتاب از آثار برگزیده­ی مؤلف و از اولین تألیفات مؤلف به شمار می رود که در سال 1341 تألیف و تاکنون به بیش از 11 زبان زنده­ی دنیا ترجمه شده است. کتاب توانسته بیماران مضطرب را بدون دارو درمان کند و آرامش و سلامت و وحی در افراد بیمار ایجاد کرده است. و همچنین در زندانیان آفریقا نیز مؤثر واقع شده و موجبات رضایت و تشکر پلیس آن کشور از نویسنده شده است. مولف سلسله موضوعات اخلاقی را بر شکل مناسب در قالب الفاظ روز پسند و جذاب و شیرین تنظیم کرده است .

 

- « رسالت نهائی ( یادبود آغاز پانزدهمین قرن هجرت ) »

 این کتاب در سال 1361 توسط نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، دفتر انتشارات اسلامی قم به چاپ رسیده است. در این کتاب به سرگذشت پیامبر عظیم الشأن اسلام ( صلی الله علیه واله وسلم) و خاتمیت آن حضرت پرداخته است .


مقالات

در همین جا شایسته است ذکر شود که معظم له از سال 1341 با نوشتن سلسله مقالاتی در خصوص اخلاق اسلامی تحت عنوان درس هایی از اخلاق در مجله­ی دینی مکتب اسلام قم رسماً به عرصه­ی نگارش پانهاده است.

به غیر از مقالات ایشان که در مجله وزین مکتب اسلام قم چاپ شده است برخی از مقالات معظم له عبارتند از :

- هدف تربیت ، در نشریه معارف جعفری ، شماره 3 ، شماره ویژه .

- درباره فرهنگ ، اخلاق و تعلیم و تربیت ، نشریه  تعلیم و تربیت ، دوره 48 ، آبان 1358 ، شماره 2 .

- گفتگو با آیت الله سید مجتبی موسوی لاری ، نشریه فرهنگ کوثر ، بهمن1377 ، شماره 23.

- سیری در حقایق وحی از نگاهی دیگر ، در نشریه بیات ، پاییز 1383 ، شماره 43 .

- سیری در حقایق وحی با نگاهی دیگر ، در نشریه  بیات ، سال 1384 ، شماره 46.

- سیری در حقایق وحی با نگاهی دیگر ، در نشریه گلستان قرآن ، ( تفسیر آیه 12 سوره نحل ) ، نیمه اول اردیبهشت 1384 ، شماره 207.

- سیری در حقایق وحی با نگاهی دیگر ، در نشریه گلستان قرآن ، ( تفسیر آیه 7 سوره قمر ) ، نیمه اول خرداد 1384 ، شماره 208 .  

- سیری در حقایق وحی با نگرشی دیگر ، ( تفسیر آیه 9 سوره حجرات ) ، در نشریه گلستان قرآن ،  نیمه اول تیر 1384 ، شماره 210. 

- تحلیلی از دو واژه قرآنی ( عزیز و رحیم ) ، در نشریه بینات ، تابستان 1386 ، شماره 54.

- «مقاله­ی اعجاز الهی پشتوانه­ی قیام مهدی(عج)»، در نشریه موعود ، زمستان 1386 ، شماره 97.

- جلوه های حکمت وحی در قانون ارث ، نشریه کلام اسلامی ، زمستان 1387 ، شماره 68.

- تفسیر صحیح ( ید بیضاء ) ، تفسیر صحیح یک معجزه بزرگ تاریخی حضرت موسی (ع) ، نشریه کلام اسلامی ، تابستان 1389 ، شماره 74.

خوشبختانه برخی از این مقالات قرآنی در کتاب تألیفی ایشان ( حقایق پنهان در آیات قرآن ) آمده است .

- معرّف معارف اسلامی ، دیدار نوشتی از آیت اله سید مجتبی موسوی لاری و مرکز نشر معارف اسلامی در جهان ، ویژه نامه ، نشریه معارف ( ویژه اساتید گروه های معارف اسلامی دانشگاه های کشور) ، فروردین و اردیبهشت 1390 ، شماره 84 .

- سدّ ذو القرنین کجاست ؟ ، نشریه معارف ( ویژه اساتید گروه های معارف اسلامی دانشگاه های کشور )، مهر و آبان 1391 ، شماره 94  . ( این مقاله آخرین نوشته چاپی معظم له است که در ماه های کسالت شدید ایشان به تالیف و چاپ رسیده است . )

الحمدلله آثار این دانشمند به صورت خودجوش به زبان های مختلف ترجمه و چندین بار تجدید چاپ شده است.

جای بسی شادمانی است که کتب و آثار ایشان به 28 زبان ترجمه شده، و در فرمت ها و سایز های مخصوص بر روی سایت اینترنتی معظم له قرار دارد. و بعضاً در موسسات و دانشگاه های داخل و خارج کشور از جمله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان به عنوان کتاب درسی و کمک درسی مورد استفاده قرار می گیرد .

شایسته است تمامی آثار ( کتب و مقالات) آیت الله موسوی لاری به صورت یک دوره یک جا چاپ و نشر یابد و جلد آخر نیز اختصاص به کتاب شخصیت شناسی ایشان و آثار چاپ شده درباره ایشان شود تا تمامی آثار ایشان یک جا هم به صورت دوره ای موجود باشد ، و همگان بهره مند شوند .


سیدی از تبار ابراهیم چون ابراهیم

پروردگار عالم در سوره مبارکه ی نحل ، آیه شریفه 120 می فرماید:

« اِنَّ إبراهیمَ کانَ أﻤّﺔً ...»

ابراهیم به تنهائی خود امتی بود.

امتی پاک و ناب بود خلیل

تابع امر کردگار جلیل  

باید گفت یکی از مصادیق آیه شریفه­­ی ذکر شده مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری (رضوان الله علیه) می باشد. وی به تنهایی یک امت بوده و از یک فرد و دو فرد و گروه فراتر رفته و شخصیتش معادل یک امت بزرگ شده است. حال سخن را به عقب بازمی گردانیم چون می خواهیم ریشه یابی کنیم. که این موفقیت نویسندگی و نگارش و ... را که به دنبال یک ناخوشایندی جسمی و بیماری و معالجه انجام گرفته به کجا برمی گردد؟ چرا که برای این نگارش ها که همه­ی شخصیت های جهانی اعم از شیعه و سنی، مسیحی و غیر مسیحی لب به زبان می گشایند و می گویند نوشته­ی ایشان ما و جامعه­ی ما را نجات داد و  می دهد. شخصیت هایی که خود وزیر و وکیل و صاحب منصب و ولیعهد و سلطنت نشین و اساتید شهیر دانشگاه های معتبر جهان و دانشمندان مسیحی و پدرهای کلیساها و روحانیون طراز اول هستند. آن هم از ربع قرن پیش تاکنون و تا آنجا این نوشته ها مؤثر واقع می شود که مراکز علمی و دانشگاهی بالاترین رتبه های دانشگاهی خود را به مؤلف می دهند. این نوشته ها، نوشته هایی است که به تاج کرامت حدیث «افضّل من دِماءِ الشُّهَداء» مفتخر می شوند.

چرا که پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  می فرمایند:

 یُوزَنُ یَومَ القِیاﻤَﺔِ مِدادُ العُلماءِ وَ دِماءُ الشُّهَداءِ فَیَرْجَح مِدادُ العُلَماءِ عَلی دِماءِ الشُّهَداءِ.

روز قیامت (که فرا می رسد) مُرَکَّبِ (قلم) عالمان و خون شهیدان با هم وزن   می شوند و مُرَکَّبِ (قلم) عالمان بر خون شهیدان می چربند. (برتری می یابند).

چرا که آیت الله سید مجتبی موسوی لاری با توجه به نیازهای روز و مقتضیات زمان و مکان دست به نگارش و تألیف و نشر کتاب می زد. و همین جا باید ذکر شود که یکی از مهمترین نشانه های شناخت یک عالم پژوهشگر، نوشته ها و تألیفات اوست. که از اندیشه های عالمانه اش تراوش نموده و بر روی صفحات کاغذ نقش بسته است و شخصیت مورد نظر نیز همچون پدر بزرگوارش مقتضیات زمان را مد نظر گرفته و کتاب های ارزشمندی در حوزه­ی دین و معارف الهی در جهان حاضر، عرضه نموده که تیزبینی و زمان شناسی نوشته، بسیار ارزشمند است و همچنین پرباری ایشان که اوقات خود را با تحقیق و تألیف و نشر پر کرده است. و این روشی است که سالها از عنفوان جوانی به آن عادت داشته . البته محصول تلاشهای ایشان هزاران صفحه­ی نشر یافته به اقصی نقاط جهان می باشد. و در اینجا انسان به یاد حدیث شریف از امام صادق (علیه السلام) می افتد که:

اِنَّ العُلَماءَ ورَﺜَﺔُ الأنبیاءِ.

عالمان وارثان پیامبرانند.

آری اینان حقیقتنا وارثان پیامبرانند.


تجلیل آیت الله حق شناس از سید موسوی

نوشته های آیت الله سید مجتبی موسوی لاری چنان با عظمت و تأثیر گذار می شود که استاد اخلاق و توحید شناس حقیقی حضرت استاد آیت الله مرحوم حاج سید ابراهیم حق شناس جهرمی (رحمت الله علیه) احترام می کند و  می گوید دستی که با آن توحید و معاد و مقالات توحیدی نگاشته می شود را باید بوسید. ...


سابقه تالیف کتاب در بیت شریف ایشان

مرحوم آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری جهرمی ، متوفای 1303 شمسی ، جد آیت الله سید مجتبی موسوی لاری نیز بنا به موقعیت زمانی و دورانِ حیات خود دست به نگارشِ جزوات و کتابهای «قانون مشروطه مشروعه»، «قانون در اتحاد ملت و دولت»، «قانون اداره­ی بلدیه»، «بنیایه دفاعیه در جنگ اول»، «احکام»، «جهاد»، «رساله­ی سؤال و جواب از مصرف اجناس خارجی» و بنا به تحجر فقهی خود، دست به نگارش و چاپ کتاب های «معارف سلمانی»، «رساله­ی علمیه مختلف المسائل»، «اکسیر السعادﮤ فی اسرار الشهادﮤ» و «هداﻴﺔ الطالبین فی اصول الدین» و بنا به ذوق شعری نیز دیوان های «القصائد الغربیه فی رثاء الحسین(ع)» و«القائد الشریف» (در مدح حضرت مهدی«عج») و... تعلیقه به کتاب های فقهی و ... انجام داده اند.

عموی بزرگ آیت الله سید مجتبی موسوی لاری، مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالمحمد موسوی آیت اللهی متوفای 1352 شمسی ، نیز طبق رسم علماء بر کتاب های «ذخیرﮤ العباد»، «وافی»، «تفسیر صافی»، «خلاﺼﺔ الحساب»، «عروﮤ الوثقی»، «خلاصه­ی رجال علامه»، «رسائل شیخ انصاری کتب ادبیه مغنی»، «سیوطی»،« شرح لمعه» و «دیوان شیخ کاظم اُزری» حاشیه زده اند و شرح نگاشته اند.

مرحوم آیت الله سید علی اکبر (آقای آقاعلی) آیت اللهی جهرمی متوفای 1340 شمسی ، دومین عموی آیت الله موسوی لاری نیز بنا به نیاز به شناخت شخصیت والد خود، دست به نگارش کتاب «دوحه احمدیه فی احوال الذرﻴﺔ الذکیه» زده اند. و کتاب «اللؤلؤ و المرجان» را در زمینه­ی نبوت و امانت و رساله «ﺨﻄﺒﺔ صلاﮤ الجمعه» را که شنیدن ها و گفتارهای والد بزرگوارشان بوده خطاطی و نگاشته اند.

و بنا به ذوق شعری که در پدرشان بوده دفترهای شعری عربی و فارسی از ایشان به جا مانده است. و با آثار دیگر فرد یادگارهایی را در خود به جا گذاشته اند.

و اما آیت الله مرحوم سید علی اصغر موسوی لاری متوفای 1334 شمسی ، والد عظیم الشأن شخصیت مورد نظر، کمر همت را بالا زده و به دنبال مباحث روز و نوشته هایی که نگارش و نشر می یافته، دست به قلم برده اند همچون جوابیه حجاب و پرده داری که در انتقاد از کتاب «زن از نظر حقوق اسلامی» می باشد، و همین جوابیه «نقطه­ی اتکاء شیعه و رفع نقص» جواب آقای محمد تقی قمی و همچنین ردیه بر کتاب کلید فهم قرآن و با نگارش کتاب «احتیاج بشر به پیغمبر و امام» به حریم شکنی ها و قداست زدایی های کژی و پیروان او جواب داده اند.

شایسته است همان طور که نقل و بیان شده ذکر گردد که نوشتارهای به جا مانده از آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری، در این (آن) مقطع از تاریخ ، نه از سر تفنن است و نه به خاطر نام و نان، بلکه درد و دغدغه و ادای تکلیف از سوی مردی است که از پنجره­ی خانه گلی اش جهان را نظاره می کرد. مردی که بر روی زیلویی ساده، پیچیدگی های فرهنگی زمان خود را به خوبی درک می کرد و با مرکب و دواتش، نسخه های دوای بشریت را می پیچید.

جا دارد به ذکر حدیثی دیگر درباره­ی ارزش قلم بپردازیم.

قالَ الصّادِقُ(علیه السّلام) : اذا کان یوم القیامه جَمَعَ اللهُ عزّوجلّ النّاسَ فی صعیدٍ واحِدِ وَ وُضِعَتِ الْمَوازِینُ فَتُوزِنٌ دِماءَ الشُّهداءِ مَعَ مِدادَ العْلَماءِ فَیَرْحَجُّ مِدادُ العلماء علی دماءِ الشهداءِ.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: چون روز قیامت فرا رسد، خدای عزّوجلّ مردم را در سرزمینی بلند جمع می کند و ترازوها برپا می دارند، پس خون شهداءِ و قلم (مُرَکَّبِ) عالمان با هم وزن می گردند، در نتیجه قلم (مُرَکَّبِ) عالمان بر خون شهیدان برتری می یابند.

دین باورانِ مسئولیت شناس حقیقی برای اعتلای حکمه­ی حق در طول تاریخ تشیّع و برای حراست از ارزش های والای دینی و دفاع از موازین دین، علاوه بر تبلیغ، با قلم خود بر این امر همت گماشته اند. آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری (رضوان الله علیه) که بر سفره­ی ساده اش، نانش را با فقرا تقسیم می کرد، نه نانی از قِبَلِ نوشتارهایش خورد و نه خواست نامی به هم زند و همواره مقاله ها و نقدهایش را به نام محققی از لار به چاپ می رساند.... 


نمونه هائی از مکارم اخلاقی آیت الله سید علی اصغر موسوی

در این جا که سخن از آیت الله مرحوم آقا سید علی اصغر موسوی لاری به میان آمد بجاست که به نقل از استاد بزرگوارم آیت الله شب زنده دار جهرمی ( دامت برکاته ) نقل نمایم که می فرمایند : استاد عزیزمان آیت الله حق شناس    ( قدس سره ) که همه را مجذوب اخلاق کریم خود کرده بود به حضرت آیت الله معظم مرحوم آقای سید علی اصغر موسوی لاری ( قدس سره و رضوان الله علیه ) ارادت می ورزید.

و استاد دیگرم آیت الله کریمی جهرمی ( دامت برکاته ) نقل کردند که : فاضل ارجمند آقای سید اسد الله حق شناس (فرزند بزرگ آیت الله حق شناس)، که خود نوه ی خواهر آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری بودند ،‌گفته بودند که در تهران که بودم و آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری نیز به خاطر جریانات سیاسی در آنجا اقامت داشت ، یک بار نشد که مرا با اسم کوچک صدا بزند و همواره با احترام و با عنوان آقای حق شناس صدا می کردند و احترام می کردند .

و داستان دیگر اینکه ؛ مرحوم آقای سید علی حق شناس ( فرزند دیگر آیت الله حق شناس ) نقل کردند که روزی در یکی از مدارس قطب آباد جهرم مشغول تدریس بودند ، مستخدم مدرسه آمد و گفت سیدی روحانی شما را می خواهد و بیرون آمدم دیدم مرحوم آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری است، ادای احترام کردم، فرمودند چون از اینجا عبور می کردم متوجه شدم که شما فرزند همشیره زاده در اینجا هستید خواستم احوالپرسی کنم و صله رحم بجا آورده باشم و چون به جهرم رفتید سلام مرا به والد و والده محترمتان برسانید . آری این است نمونه هائی از مکرمت اخلاقی نبوی و علوی و موسوی . 


پرچمدار تبلیغ نوشتاری اسلام

گذشته از لطف پروردگار متعال، با نگاهی کوتاه به نثر و محتوای نوشته های آیت الله سید مجتبی موسوی لاری به این حقیقت پی می بریم که بی شک در کنار نکته سنجی ها و نثرهای زیبا و مضامین نیک و ذوق سلیم و نگاه نو، نویسنده هدفش دفاع از حریم تشییع و آگاه کردن همان به خصوص نا آگاهان و بی توجهان به معارف غنی اسلامی و شیعی می باشد.

شخصیت مورد بحث شخصیتی است که از هر نظر مصداق انسان کامل است و دارای ابعاد گوناگون و فضیلت های درخشان و اخلاق نیکو و خدمات فراوان و فکر روشن و ضمیری آگاه است او گوی سبقت را از دیگران ربوده و ارزشهای ممتازی را که دیگران به صورت جمع داشتند به تنهایی داشته، وی با اندیشه و فکر مواج خویش علاوه بر تحولی که در منطقه ایجاد کرد، معارف اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را با زیرکی و متانت و مهربانی در مناطق سنتی نشین و غیر مسلمان نشر داد. و با آنان دوستی و مراوده ایجاد کرد. و این را باید اذعان داشت که موفقیت این عالم در عرصه­ی دانش و خدمات ارزشمند و پربارِ وی در سایه ی ارتباط معنوی و تقوای الهی و اخلاص اوست.

این عالم ربانی با تقوای درونی و علم فرا گرفته اش توانست بهترین پرچمدار تبلیغ نوشتاری اسلام در جهان شود. و با کتاب ها و نوشتارهایش هزاران نفر را در جهان به سوی اسلام رهنمون ساخته و می سازد و آن ریشه در عشق سرشار این دانشمند فارسی به خاندان طهارت (علیهم السلام) دارد که در ارتباط با آن معصومین قلم بر صفحه­ی کاغذ می گذارد.

آری آیت الله موسوی لاری از نویسندگان خوش ذوق و خوش قلم بوده. که آثار قلمی اش لطیف و در کمال فصاحت و بلاغت و مؤثر و منتقدانه نگاشته است. قلم سریر و جذاب نویسنده در عین حالی که منتقدانه می باشد، بی نظیر می باشد. این آثار که در نوع خود شاهکار می باشد، دارای نثری روشن و فصیح و بلیغ و مسبح است. والحمدلله از تمامی آنها عطر اسلام و مذهب تشیع و مبنای علوی و والایی به مشام می رسد.

از ویژگی های بسیار مهم نوشته های معظم له این است که از دستاوردهای انحصاری نویسنده محسوب می شود. و آن هم تطبیق بین مفاهیم و بیانات شرع و با استشهاد به آیات قرآن و احادیث معصومین می باشد.

و نوشته های مشارالیه در مجموع از ویژگی هایی چون جامعیت، داوری مصلحانه بین آراء مختلف، استفاده از عقل و آراءِ و نتیجه گیری برخوردار است که به دنبال این بیداری خواننده و جامعه را دربرداشته و دارد.


حامی منادی وحدت

به غیر از این جنبه ها و فعالیت های خارج کشورشان از نظر وحدت و اخوت اسلامی در منطقه بین برادران اهل تسنن و تشیع مقام منحصر بفردی داشتند و از حامیان منادی وحدت شیعه و سنی در جنوب استان فارس و حتی استان هرمزگان بود و در این راه گام های بلند و ارزشمندی همچون والد عظم الشانشان و پسر عموی گرانقدرشان مرحوم آیت الله حاج سید عبدالعلی آیت اللهی برداشتند.


ادای احترام نسبت به آیت الله حق شناس جهرمی

آیت الله موسوی لاری همگان کوچک و بزرگ ، خرد و کلان ، فقیر و غنی و به خصوص اهل علم را بسیار زیاد مورد عنایت و محبت قرار می داد و در تمامی دیدارها و معاشرت ها بی تکلف با اخلاص و سلوک بالا رفتار می کرد .از جمله نسبت به استاد اخلاق آیت الله حاج سید ابراهیم حق شناس جهرمی ( رحمت الله علیه )ابراز ارادت  و عنایت ویژه داشت و حتی در موردی با توجه به عنایتشان به معظم له فرموده بودند به استثناء آیت الله حق شناس .صدیق مکرم آقای احمد باقریان نقل می کند که زمانی شعری درباره آیت الله حق شناس جهرمی سروده بودم و در کتابم چاپ شده بود و خدمتشان ارسال و تقدیم کرده بودم و معظم له خود خوانده بودند ولی به من هم فرمودند خودت نیز این شعر را برایم بخوان .


تکریم از آیت الله شب زنده دار ( دامت برکاته )

و درباره ی هرکس که از ایشان سوال می شد و صحبت به میان می آمد نهایت احترام و ادب را می کردند و درباره استاد بزرگوارم حضرت آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی (دامت برکاته ) نیز فرمودند که :در دیدار های مکرری که با آیت الله شب زنده دار داشتم از وجودشان جز رایحه ی تقوا و علم و فضیلت و ارزشهای الهی و معنوی چیزی استشمام نکردم. 


افتخار آشنائی با استادی عالیقدر

اینجانب از سال 1340 در حوزه مقدسه قم تاکنون با معظم له آشنایی و ارادت نزدیک داشته ام و مورد عنایت و محبت و تشویق ایشان بوده ام و یکی از علت های آشناییِ نزدیکم ، رفاقت و هم مباحثه بودن با اخوی مکرمشان صدیق مکرم حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر سید صالح رکنی ( دام عزه و مجده ) بوده است ، معتقدم روحیه بلند و اخلاق کریم نبوی و متواضعانه ای که در وجود این روحانی پاک سرشت بود یقینا از پدر بزرگوارش به ارث برده بود. 


چند خاطره و نمونه هایی از عنایاتشان نسبت به حقیر 

1.روزی در مدرسه خان آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه ) قم در حجره استاد بزرگوارم آیت الله حاج سید احمد حق شناس جهرمی (رحمت الله علیه ) بودم که آیت الله آقا سید مجتبی موسوی لاری  تشریف آوردند. ضمن صحبت و بحث و گفتگو مرحوم آقا سید احمد حق شناس ، اظهار داشتند که در شماره اخیر مکتب اسلام دو مقاله در دو موضوع مختلف یکی از حضرتعالی و دیگری از آیت الله سبحانی (دامت برکاته )نگارش یافته است.و در مقاله شما روایتی از مولا علی (علیه السلام )از کتاب وسائل الشیعه نقل شده و در مقاله آقای سبحانی ، همان روایت از امام صادق (علیه السلام )از کتاب وافی آمده است که به ظاهر کمی با هم اختلاف خواهد داشت.آقا سید مجتبی پاسخ دادند آنچه به ذهن من می آید من روایت را با دقت آورده ام در عین حال مراجعه میکنم ونتیجه را می گویم. چند روز بعد در مطب دکتر پیکریان دندانپزشک قم خدمت آقا سید مجتبی رسیدم فرمودند آن روایت را من در هر دو منبع دیدم و ملاحظه شد که مرحوم فیض کاشانی روایت را از امام صادق (علیه السلام )نقل می کند و آن حضرت روایت را به جد بزرگوارش امام علی (علیه السلام ) نسبت می دهد پس با هم منافاتی ندارد و آنچه من نقل کرده و نوشته بودم دقیق تر می باشد. حقیر این جریان را بازگو کننده دقت و روحیه تحقیقی و علمی آیت الله آقا سید مجتبی موسوی به حساب می آورم.

2.مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری هر ساله در شب هفدهم ربیع الاول شب میلاد خاتم انبیاء (صلی الله علیه وآله وسلم ) و امام جعفر صادق ( علیه السلام ) در منزلشان قم  مجلس برپا می کرد .هم زمانی که در منزل قبلی سکونت داشت و هم در منزل فعلی ، در آن مجلس همسایگان و طلاب ،فضلای استان فارسی و غیر فارسی و حتی برخی از سال ها مراجع بزرگ نیز شرکت می کردند و در چندین سالی که حقیر در قم ساکن بودم و یا به قم آمد و شد داشتم افتخار شرکت و استفاده و حتی کمک در پذیرایی را داشته ام.

3.در سال 1345 شمسی که حضرت استاد آیت الله حاج سید ابراهیم حق شناس جهرمی (رضوان الله علیه )در بازگشت از حج تمتع به قم مشرف شدند ، آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمت الله علیه ) یک ناهار از مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله علیه ) دعوت نمود و مرحوم آقا سید مجتبی موسوی نیز دعوت صبحانه ای از ایشان نمود حقیر نیز که شرف حضور داشتم .در آن جلسه آیت الله حاج سید عبدالعلی آیت اللهی (رحمت الله علیه )نیز حضور داشت پس از صرف صبحانه مرحوم آیت الله حاج سید عبدالعلی آیت اللهی ، از دوران تحصیلی خود در نجف اشرف و اساتید خود مسائلی را بیان داشتند که این موجب گشت تا یک سلسله مباحث علمی و فقهی مطرح شود که جدا برای اینجانب نیز قابل استفاده بود و به خوبی به یاد دارم که مرحوم آیت الله حاج سید عبدالعلی آیت اللهی اظهار داشت که روزی بین من و آیت الله میرزا هاشم آملی ، پیرامون موضوعی بحثی پیش آمد که من نظر آقای میرزا هاشم آملی را نپذیرفتم و ایشان نیز استدلال های مرا قبول نکردند چون بحث به مطالب فلسفی کشیده شده بود سرانجام من گفتم ما برای خود نظری داریم و با گفتن این جمله بحث پایان پذیرفت.

4.صدیق مکرم حجت الاسلام والمسلمین آقا شیخ حبیب الله سلمانی آرانی (دام عزه ) که اهل قلم می باشد و شرح حال بزرگان را می نویسد و بعضا در کتاب دوره ای گلشن ابرار به چاپ می رسد ، کرارا به من تلفن می زد و اظهار می داشت که امروز خدمت آقا سید مجتبی موسوی بودم و ذکر خیرتان بود و یا می فرمودند نوشته شما مثلا کتاب تفسیر سوره مبارکه الضحی که برای آقا ارسال کرده بودید رسیده بود و آقا سید مجتبی آن را به من نشان داد و از شما و نوشته تان تکریم میکرد و به این نحو شاگرد پروری می کردند و نسبت به بنده محبت می فرمودند.

5.گه گاه محبت می کردند از قم یا لار تماس می گرفتند و ضمن احوال پرسی  ، جویای کارها و فعالیت ها و آثارم می شدند و حتی به مباحث و موارد ذکر شده در آثارم اشاره می کردندو به این نحو دلگرمی و بزرگواریشان را اعلام می کردند که برای حقیر موجب افتخار می شد.

6. هر زمان که آثار قیمشان چاپ می شد محبت می کردند و یک یا دونسخه را برایم ارسال می داشتند .

7.در بهار 1376 که جهت برگزاری کنگره بزرگداشت جد بزرگوارشان به لار دعوت شده و رفته بودیم جهت استراحت ما را مورد عنایت ویژه قرار دادند و در منزل و اتاق شخصی خود دعوت و فرا خواندند که برای حقیر مایه بسی شرف گردید .

8. در سال 1380 در زمان تالیف و نگارش کتاب اثر آفرینان جهرم ،‌از معظم له درخواست زندگی نامه شخصی ایشان جهت درج در کنار زندگی والد معظم شان داشتم که ضمن جواب ، طی نامه ای با احترامات فراوان و عرض پوزش از ارسال زندگی نامه خود ، مرقوم داشتند ، اکنون ماهنامه یاس قم که در آن 5 خاطره از والد عظیم الشأن از زبان بنده مرقوم داشته خدمتتان ارسال می کنم.

9. و در مهرماه 1390زمان برگزاری مراسم رونمایی از کتاب شرح ادبی بر دیوان حافظ اثر همشیره زاده محترمشان حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی آیت اللهی (دادور ) محبت کردند و با حقیر و بنده زاده  تماس تلفنی گرفتند و فرمودند خواسته ام از این کار ارزشمندتان تشکر و قدردانی نمایم. و پس از آن نیز چند جلد از آثار خود را جهت کتابخانه مرکز جهرم شناسی ارسال داشتند .   


ارتحال ملکوتی

سرانجام این روحانی وارسته در بامداد روز شنبه 19 اسفند ماه در سن 77 سالگی پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری در مولد خود شهر مذهبی لار در بیمارستان امام رضا (علیه السلام) به ملکوت اعلی پیوست. و دو روز بعد در روز صبح 21 اسفندماه جنازه مطهرش بر روی دستان مردم وفادار و متدین لارستان و دیگر شهرهای استان فارس با تشییع پرشکوهی که انجام گرفت و پس از اقامه نماز میت توسط مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته )در حیاط دارالقرآن مکتب الزهرا (سلام الله علیها) لار که موسس و واقف آن خود بوده اند و در جنب گلزار شهدای دارالرحمه لارستان قرار دارد به خاک سپرده شد.

 

کتاب هایی که درباره معظم له چاپ شده است:

این آثار که اهدایی معظم به حقیر می باشد عبارتند از :

1.چکیده اندیشه های حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری ، به کوشش فاضل ارجمند جناب آقای  حسن ابراهیم زاده ، به سال 1388، ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)قم.

2.خلوص کامیاب ، (یادگارنامه حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری) ، به کوشش حجج اسلام عبدالحسین  طالعی و مرتضی طالبی و عباسعلی مروی ، به سال 1389 ، ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) قم.

3. جهانی در خلوت ( ویژه نامه نکوداشت حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری) ، به کوشش حجج الاسلام مرتضی طالبی و حسین محمودی ، به سال 1389 ، ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر ، المصطفی (ص ) قم .

4. نخل و نسیم ، (جلوه هایی از زندگانی حضرت آیت الله موسوی لاری )، ‌به کوشش فاضل ارجمند جناب آقای حسن ابراهیم زاده ، به سال 1389 ، ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) قم .

5.الگوی فرزانگی ، ( متن سخنرانی های بیان شده در کنگره بزرگداشت معظم له )،  به کوشش معاونت پژوهش مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)وابسته به جامعه المصطفی العالمیه ، به سال 1390،ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) قم.

مقالات و زندگی نامه هایی نیز درباره معظم له به چاپ رسیده از جمله:

1.      مرزبان توحید به قلم آقای حسن ابراهیم زاده در کتاب گلشن ابرار جلد 6.

2.         نویسنده نامدار ، به قلم آقای محمود حکیمی در کتاب با پیشگامان آزادی .

یادنامه های ارتحال

1.ویژه نامه هفته نامه میلاد لارستان

این ویژه نامه در مراسم زمان تشییع و ترحیم ایشان در لارستان توزیع و منتشر شد.

2.نشریه رایحه (ویژه نامه آیت الله موسوی لاری ، معرف معارف اسلامی در جهان)

 به مناسبت هفتمین روز ارتحال ایشان نشریه تخصصی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ، شماره 106 ، اسفندماه خود را به ویژه نامه ای درباره شخصیت این عالم بزرگوار پرداخت و در مراسم یادبود ایشان در تهران توزیع شد .


حسن ختام

سید اهل قلم آهسته و مستانه رفت

با ندای ساقی و با دیدن پیمانه رفت

شایسته است که بگویم ارتحال جانسوز و ملکوتی این عالم ربانی و جامع فضائل و کمالات الهی و معنوی و اخلاقی از  مصادیق بارز حدیث نبوی ( صلی الله علیه وآله وسلم) که فرمود : « مَوْتُ الْعالِمِ ثُلْمَةً فِی الْاِسلامِ لَا تَسُدُّها مَا اخْتَلِفَ الَّلیِلُ وَ النَّهارِ» :  با درگذشت عالم رخنه ای در اسلام پدید می آید که هیچ گاه گردش ایام آن رخنه را پر نخواهد کرد  .

در موطن خود گر چه گمانی تو گمانم

هستی به عالم شهره دانشمند اسلام

بنشانده ای بر بام دنیا نام احمد

نام علی و صادق آل محمد (ص)

ای آنکه آثارت مداد عالمان است

اندیشه ات افضل ز خون شاهدان است

خلق نکوی موسوی داشتی به سیما

ایمان و اخلاص پدر در تو هویدا


در پی عروج ملکوتی آن نویسنده نامدار و سترگ و بین المللی و جهان اسلام از سوی رهبر معظم انقلاب، عموم مراجع تقلید ، شخصیت های مذهبی، سیاسی، لشکری و کشوری ، نهادهای دولتی و مردمی و... این ضایعه اسف بار را تسلیت  گفتند .

و اکنون با کمال ادب و احترام ، خاضعانه و خاشعانه و عاجزانه از درگاه باریتعالی برای آن عالم ربانی علو درجات و حشر با انبیاء و اولیاء و اجداد کبارش ائمه اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین ) خواستارم .

وَالسَّلامُ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَموُتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً . 

والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۸
سید علی رکنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی