آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

«آیت‌ الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی در سال 1314 شمسی در شهر لار و در آغوش خاندان علم و دیانت وجهاد به دنیا آمد. وی فرزند «آیت‌الله سیدعلی اصغر موسوی» و نوه «آیت‌الله ‌العظمی سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری» رهبر قیام بزرگ جنوب علیه استعمار انگلستان بود.
سرانجام ایشان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در سن 77 سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت.

مراسم چهلم آیت الله موسوی لاری در مسجد جامع لارستان

دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۱۰ ب.ظ


چهلم لار


مراسم اربعین عالم فرزانه و نویسنده مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید مجتبی موسوی لاری نماینده ولی فقیه در لارستان با حضور حضرت آیت اله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور، مسئولین، ائمه جمعه و جماعات، علماء و روحانیون شیعه و سنی، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم قدرشناس و داغدار منطقه لارستان و جنوب کشور در مسجد جامع لارستان برگزار شد. 
در این مراسم ابتدا قاریان قرآن کریم به قرائت این کتاب الهی پرداختند. در ادامه حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اصغر موسوی لاری فرزند برومند مرحوم حضرت آیت اله سید مجتبی موسوی لاری به نمایندگی از بیت شریف معظم له از حضور اقشار مختلف مردم که در مراسم تشییع، تدفین و ختم شرکت کرده بودند تقدیر و تشکر کرد. 
سپس حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی نوربخش امام جمعه لار هم در سخنانی اظهار داشت: مسئله موت و حیات یکی از مسائلی است که برای انسان رمزش مشخص نشده است و دانشمندان با تمام پیشرفتشان که درعلوم دارند نتوانسته اند مدت زمان حیات انسان ها و زمان مرگ آنها را مشخص کنند و آنچه مسلم است اینکه آمدن ما انسان ها به این دنیا به اختیار خودمان نبوده و رفتنمان هم به اختیار خودمان نیست. وی افزود: دنیا خانه ای است که باید از آن عبور کرد و رفت و آخرت یک خانه ای است که انسان ها در آن مستقر می شوند و حیات ابدی در آخرت است . 
حجت الاسلام و المسلمین نوربخش ادامه داد: انسان اگر فوت کرد جسمش از بین می رود اما روحش زنده است لذا یک انسان عالم و دانشمندی که از این دنیا، می رود اگرچه جسمش از این دنیا رفته است ولی همیشه حی و زنده هست. امام جمعه لارستان تصریح کرد: وقتی یک عالم مؤمن از دنیا می رود ملائکه آسمان ها برای او گریه می کنند و آن زمینی که آن عالم بر روی آن خدای متعال را عبادت می کرده است نیز آن زمین برای فقدان آن عالم گریه می کند. وی افزود: وجود علماء با ارزش است چرا که انسان ها را از گمراهی و ضلالت نجات می دهند و به سوی خدا هدایت می کنند،همچنانکه مرحوم حضرت آیت اله حاج سید مجتبی موسوی لاری عالمی بود که وجودش مظهر تقوا، زهد، اخلاق اسلامی و پارسایی بود.
 حجت الاسلام نوربخش خاطرنشان ساخت: این عالم جلیل القدر خدمات بسیار زیادی را انجام داده است که یکی از آنها تأسیس مرکز نشر معارف اسلامی در جهان در قم و در منطقه لارستان بزرگ بوده که در این مرکز کتاب های زیادی به 5 قاره جهان فرستاده شده است که افراد زیادی به واسطه خواندن کتاب های آقاسید مجتبی موسوی لاری مسلمان شده اند و به دین اسلام گرویده اند.
 وی تألیفات مرحوم حضرت آیت اله موسوی لاری را 4 جلد کتاب: مبانی اعتقادات در اسلام در موضوعات توحید، عدل، نبوت، معاد و امامت و تألیفاتی را در زمینه مباحث اخلاقی شامل بررسی مشکلات اخلاقی و روانی، رسالت اخلاق در تکامل انسان، سیمای تمدن غرب و حقایق پنهان در آیات قرآن کریم عنوان نمود و افزود: میلیون ها نفر از اکثر کشورهای جهان بخصوص ازقاره های آفریقا و اروپا و آمریکا از این کتاب ها استفاده کرده اند که به دین اسلام و تشیع مشرف شده اند. وی یادآور شد: مرحوم آیت اله موسوی لاری در زمان حیاتشان زیاد به فکر مستضعفان، فقرا و ایتام بودند و همیشه آنها را یاری و کمک می کردند و هیچگاه از آنها غافل نبودند و دیگر اینکه در مسئله وحدت بین شیعه و سنی در منطقه جنوب نقش بسزایی داشت ،هم این بزرگوار و هم مرحوم حضرت آیت الله العظمی آیت اللهی این دو بزرگوار با اختلاف بین شیعه و سنی مبارزه می کردند و وحدت بین شیعه و سنی را روز به روز افزایش می دادند و مسائل فرهنگی اسلام را در این منطقه تقویت می کردند. 
وی گفت: در مرکز نشر معارف اسلامی در جهان قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است که مدام به اکثر کشورهای جهان فرستاده می شد و افراد زیادی از آن استفاده می کردند. حجت الاسلام نوربخش ادامه داد: با توجه به بدن نحیف و مریضی که داشت و همیشه از بیماری رنج می برد، اما در رابطه با نشر احکام نورانی اسلام مقاوم بود و نسبت به ائمه اطهار(ع) احترام خاصی قائل بود. حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مجتبی نوربخش در پایان سخنانش از همه کسانی که در مراسم باشکوه تشییع و تدفین و ختم این عالم ربانی شرکت کرده بودند،تقدیر و تشکر کرد. در ادامه مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به مداحی و ذکر مصیبت پرداختند و مردم نیز به سینه زنی و عزاداری پرداختند و در عزای بی بی دو عالم و ارتحال حضرت آیت اله موسوی لاری اشک ماتم ریختند.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۸
سید علی رکنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی