آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

مردی که از آلمان و چین و بنین و پرو گرفته تا جزیره موریس ارادتمند داشت.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

«آیت‌ الله سید ‌مجتبی موسوی ‌لاری» اندیشمند بزرگ اسلامی در سال 1314 شمسی در شهر لار و در آغوش خاندان علم و دیانت وجهاد به دنیا آمد. وی فرزند «آیت‌الله سیدعلی اصغر موسوی» و نوه «آیت‌الله ‌العظمی سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری» رهبر قیام بزرگ جنوب علیه استعمار انگلستان بود.
سرانجام ایشان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در سن 77 سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت.


دسترسی به قران کریم، کتب ادعیه، کتاب‌های مختلف با موضوعات اسلامی و... آنقدر برای ما آسان است که در مخیله‌هایمان هم نمی‌گنجد که برخی برای دسترسی به یک جلد قرآن کفشهایشان را می‌فروشند تا هزینه ارسال نامه‌ با یک موسسه اسلامی را بدست بیاورند؛ موسسه‌ای که این کتب را رایگان به اقصی نقاط دنیا ارسال می‌کند.


به گزارش رجانیوز، حتی اگر این موضوع هم برایمان قابل باور باشد، حتما نمی‌دانیم که آن موسسه در ایران واقع بوده است و طبیعتا این هم برایمان غریب خواهد بود که این موسسه را کسی راه انداخته و با مجاهدت پای آن نشسته که همین چند روز پیش از دنیا رفت و ما تازه نامش را شنیدیم!

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد مجتبی موسوی لاری» شنبه 19 اسفندماه به دیار باقی شتافت تا نامش برای اولین بار به گوش خیلی‌ها بخورد و کم‌کم تلاش‌های خالصانه‌اش در «مرکز نشر معارف اسلامى در جهان» به چشم بیاید.


مرحوم موسوی لاری این موسسه را در سال 1355 تاسیس کرد تا علاوه بر ترجمه و ارسال آثار وی به زبانها و کشورهای گوناگون، سایر کتب اسلامی از جمله قرآن کریم نیز به خیل حق طلبان در سطح جهان هدیه شود. کتابهای آیت الله موسوی لاری که برای جامعه هدف غیر ایرانیان و حتی غیر مسلمانان نوشته شده بود، تا کنون به 30 زبان دنیا ترجمه شده است؛‌ زبانهایی چون:  انگلیسی، عربی، فارسی، اردو، بنگلا، ژاپنی‌، چینی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، آلمانی، آلبانیایی، پرتغالی، لهستانی، رومانیایی، بوسنیایی، روسی، فرانسوی، اسپانیولی، بلغاری، سواحیلی، هوسا، هندی، مالایو، تایلندی و سینهالی.


نامه هایی که گویاترین است


می‌توان این نوشته را با ذکر زندگینامه، افتخارات ملی و جهانی، کسب دکترای افتخاری توسط وی از دانشگاه‌های سطح جهان، تعریف و تمجیدهای شخصیتهای بین المللی از وی و... ادامه داد. اطلاعات بیشتر درباره مرحوم موسوی لاری و مرکز نشر معارف اسلامى در جهان را می‌توانید با مراجعه به کتاب «نگرشى کوتاه بر عملکرد 22 ساله مرکز نشر...» بدست بیاورید. فایل این کتاب را می‌توان در اینجا مشاهده و دانلود کرد؛ همانطور که کتابهای این موسسه هم به صورت آنلاین و با ترجمه به 28 زبان دنیا در سایت این مرکز موجود است.


 اما شاید هیچ چیز نتواند به اندازه نامه‌هایی که از سطح جهان برای او و «مرکز نشر معارف اسلامى در جهان» ارسال می‌شده است، گویای تاثیر شگرف فعالیت‌ها وی باشد.


در این نامه‌ها نام افرادی با ملیت، نژاد، زبان، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی و حتی مذهب‌های مختلف دیده می‌شود. از زندانی در قلب آمریکا گرفته تا فرد فقیری در آفریقا؛ همو که در نامه‌اش چنین نوشته است: «...از شدت فقر تنها یک قرآن بین بستگان من وجود دارد که خواندن آن را به نوبت انجام مى دهیم . لذا با شنیدن آوازه مؤسسه شما مبنى بر ارسال کتب اسلامى و قرآن ، به صورت رایگان ، به وجد آمده با فروش کفش هاى خود پول تمبرنامه را تهیه کرده و برایتان درخواست نامه اى را فرستادم...»


از این دست نامه‌ها فراوان است، نامه‌هایی که نشان می‌دهد مرحوم موسوی لاری چطور عمر خود را در راه گسترش معارف اسلام صرف کرده است، آنچنان که رهبر انقلاب در پیام تسلیت خو به مناسبت درگذشت این عالم مجاهد چنین آورده است: «خدمات این عالِم فرزانه و بزرگوار و ارزشمند به گسترش معارف اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در سراسر جهان، در چند دهه‌ی اخیر حقاً کم نظیر است و هزاران انسان منصف و مشتاق، با هدایت نوشته‌های وی که با چیرگی علمی و تبیین منطقی نوشته و در پنج قاره منتشر می‌شد، به سر چشمه‌ی حقیقت دست یافته و اسلام را شناخته و بدان ایمان آورده‌اند.

این عالم پارسا بی هیچ تظاهر و ادعا، یک تنه و بدون تکیه به این و آن، عمر و توان خود را مصروف این مجاهدت بزرگ کرد و پرداختن به وظیفه و کسب رضای الهی را وجهه‌ی همت ساخت.»


در زیر گزیده‌ کوتاهی از این خیل نامه‌ها آورده شده است:


برای مشاهده سایر نامه ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.


آقاى «احمد عبدالصبور» از آمریکا


...درخواست هاى دیگرى نیز از زندانهاى آمریکا و نیز کشورهاى آفریقایى بصورت مداوم و مرتب مى رسد که با اشتیاق و علاقه فراوان کتب اسلامى انگلیسى را طلب مى کنند که براى رفع نیاز ایشان به همکارى شما نیاز داریم. بر اساس اطلاعاتى که به دست ما رسیده است ، گروه زیادى از زندانیهاى آمریکا و همچنین مردم کشورهاى آفریقایى، وسیله کتب اسلامى که از مرکز اسلامى شما در قم براى آنان ارسال شده است به اسلام راستین گرویده اند. 


 

آقاى «شبیرورسى» دانشجوى مسلمان از کنیا


...بحمدالله کتب انتشاراتى مرکز نشر معارف اسلامى شما ، بخش وسیعى از متقاضیان و علاقمندان به مطالعه کتب و معارف اسلامى را در کنیا تحت پوشش خود قرار داده است . پیام امام خمینى نیز در نقاط دور دست انتشار یافته است . با همت و تلاش پى گیرى که از سوى مرکز نشر معارف اسلامى شما براى معرفى مکتب و نشر حقایق دینى صورت مى گیرد، دین اسلام با سرعت هر چه بیشتر در کشورهاى مختلف آفریقا بخصوص در کشور ماکنیا ، رو به پیشرفت و رشد گذاشته است.


 

آقاى «دکتر بلّو» استاد دانشگاه نیجریه


...من دو نسخه از کتب اسلامى منتشر شده از مرکزاسلامى شما درقم «مرکز نشر معارف اسلامى در جهان » را دریافت کردم ; این کتب را با دقت فراوان مورد مطالعه و بررسى قرار دادم، و آنها را کتب مرجع و در حدّ استاندارد یافتم. در حقیقت این فرامین حیاتبخش اسلام است که مى تواند در عصر حاضر بخصوص در کشور ما براى برنامه ریزى در راستاى یک زندگى صحیح الگو قرار گیرد ، و انسانها را به بهترین صورت تربیت کند ، و به سوى سعادت و خوشبختى واقعى رهنمون گرداند.


 

آقاى «آرتورکینگ» از لندن


مطالعه این کتب و دقت در مطالب و مباحث مستدل آن ، مرا بسوى یک آرامش عمیق فکرى کشانید و ایمان و اعتقاد مرا کاملاً در یک چهارچوب قرار داد، بطورى که به آئین الهى گرویدم و اسلام را با دل و جان پذیرفتم.


 

از آمریکا ـ مرکز اسلامى کالیفرنیا


...این کتب و آثار اسلامى بسیارى از مردم را هم در مؤسسه ما و هم در خارج از محدوده مرکز اسلامى ، به خود جذب کرده و مورد توجّه آنها قرار گرفته است. این گرایش از ناحیه افراد تازه مسلمان نیز به خوبى احساس مى شود.

درخصوص مسلمانان زندانى باىد بگویم ما هرگاه یک نسخه از کتب شمارا به زندان مى فرستیم ، با انبوه نامه هاى زندانیان روبرو مى شویم که همگى تقاضاى خود را براى دریافت آن کتاب مطرح مى سازند و از ما مى خواهند که این نشریات را در اختیارشان قرار دهیم.


 

آقاى «صلاح الدین سلمان»/ رئیس جمعیت اسلامى ملى غنا


یکى ازمشکلات کتابخانه ما کمبود قرآن کریم درکتابخانه است که بعلت تقاضاى زیادجوابگوى مراجعین نیستیم; لذا از شماانتظار داریم با ارسال تعدادى از مجلدات قرآن کریم ما را یارى نموده و کمبود کتابخانه ما را در این زمینه برطرف نمائید ; تا بتوانیم انبوه مراجعین به کتابخانه جهت استفاده از قرآن کریم را جوابگو باشیم .



فن هیون، یانگ کالى کسون، کاپیتان لى پیگ، مهندس سى سوا، پرفسور وانگ سین از چین


به خاطر نام محبت آمیز از سوى شما و نیز فرستادن کتابهایى در موردفرهنگ ومعارف اسلامى،بسیار متشکروسپاسگزاریم. مایک گروه خویشاوندو دوست با نام‌هاى «فن، سى، وهون وسن» هستیم، مابه شدت تحت تأثیر فرهنگ اسلامى قرار گرفته ایم و تغییر مذهب به اسلام را حمایت مى کنیم.



آقاى « اندره کوفسکى » دانشمند مسیحى از لهستان


من در حال حاضر مشغول مطالعه ترجمه انگلیسى «صحیفه سجادیه» هستم که قبل از این برایم ارسال داشته بودید، و پس از پایان بررسى آن مشغول مطالعه کتاب جدید خواهم شد.

من عمیقاً تحت تأثیر اندیشه هاى امام مسلمانان امام سجاد(ع) قرار گرفته ام که افکار بلند و متعالى او در صفحات کتاب صحیفه سجادیه تبلور یافته است. مطالعه این اثر گرانبها و دقت در مضامین و معارف سرشار این کتاب به شدت روح مرا تحت تأثیر قرار داده و مجذوب خود ساخته است.



آقاى «فلورنسو» از نیجریه


من براى کمک هزینه تحصیلى به شهر «لاگوس» رفتم تا شغلى پیدا کنم و بتوانم هزینه خود و تحصیلاتم را تأمین کنم. در یکى از روزهاى تعطیلات به کتاب فروشى برخورد کردم که در کنار مسجد مرکزى شهر لاگوس کتابهاى اسلامى عرضه مى کرد. در این میان کتابى از مرکز اسلامى شما «مرکز نشر معارف اسلامى در جهان» توجهم را به خود جلب کرد . کتابهاى دیگرى نیز از انتشارات مرکز شما آنجا بود که هم اینک اسمشان را بخاطر نمى آورم.

نخست تردیدکردم که این کتاب را بخرم یاخیر؟ چون آن را به قیمت دو واحد پول نیجریه «نیره» قیمت گذارى کرده بودند. درحالى که من آن روز فقط پانزده واحد پول نیجریه در اختیار داشتم؛ یا باید خوراک مایحتاج روزمره خود را تأمین مى کردم و یا مى بایست این کتاب را مى خریدم. در این لحظات حساس و تردید آلود مى کردم، گویى به من الهام شد که این کتاب راتهیه کن که برایت مفیدخواهد بود، من هم به این نداى غیبى پاسخ مثبت دادم. کتاب را با همه نیازى که به پول داشتم خریدم و با خود به منزل بردم و به مطالعه آن مشغول شدم.

مطالب کتاب بقدرى مرا مجذوب و تحت تأثیرقرارداد که لحظه اى آن را به کنار نگذاشتم و مرتب مطالعه مى کردم. فرداى آن روز مقدارى پول از دوستم قرض گرفتم و با عجله به سمت کتاب فروشى رفتم تا بقیه کتب انتشاراتى مرکز اسلامى شما را خریدارى کنم اما با کمال تأسف وقتى به محل فروش کتابها مراجعه کردم، گفتند : تمام شده است! بسیار ناراحت و غمگین شدم; اما از سوى دیگر بسیار خوشحال و سرزنده بودم از اینکه همین یک کتاب وسیله هدایت من گردید و مرا به راه راست و حقیقت سوق داد; من در بیست و نه ژوئن 1990 مسلمان شدم و مى توانم بگویم که این کتاب اسلامى سبب تحول عظیمى در من گردید. 


 

آقاى «عبدالکبیر مالک» از پاناما/ رئیس مرکز اسلامى


متأسفانه شرایط در کشور ما طورى است که در حقیقت مظلوم واقع شده ایم. و به شدت زیر فشاریم و از لحاظ امکانات تبلیغى نسبت به مسیحیان در شرایط سخت و نامساعدى قرار داریم.  فقدان امکانات مادى و عدم دسترسى به وسائل و ابزار تبلیغاتى روز، موقعیت ما را به شدت تضعیف کرده ، و نمى توانیم در ارتباط با فعالیتهاى تبلیغى خود آنطورى که شایسته است، پیام وحى الهى را به تشنگان حقیقت برسانیم، و وظایف مذهبى خود را به خوبى انجام دهیم.

مرکز نشر معارف اسلامى شما تنها مؤسسه اى است در ایران که تاکنون از لحاظ کتب و نشریات اسلامى به یارى ما شتافته ، و در این زمینه از مساعدت خود نسبت به ما دریغ نکرده است.


 

آقاى «احمد یوسف» از نیجریه


...من در حال حاضر با مشکل بزرگى مواجه هستم، و خانواده و بستگانم مرا ترک کرده و زندگیم رو به زوال است. من به دلیل مسلمان شدنم از سوى پدرم تهدید به ترور و مرگ شده ام. من پیش از این یک تاجر بوده ام اما پس از تغییر دین، مردم و هموطنانم اموال مرا مصادره و مرا تهدید به قتل مى کنند. به همین دلیل من از دست ایشان فرار کرده ام... به هیچ وجه از مواضع خویش عقب نشینى نخواهم کرد، و اعلام مى کنم که یک مسلمان باقى خواهم ماند.

توجه داشته باشید که من محتاج کمک شما در جهت تقویت ایمانم هستم.


 

آقاى «آرتم کوسمینکوف» از روسیه


به اطلاع شما مى رسانم که یک نسخه قرآن کریم با ترجمه روسى که براى من ارسال شده بود، دریافت کردم و از این جهت نیز بسیار متشکر و سپاسگزارم.

قرآن کریم را هر شب با دقت و توجه خاصّ مى خوانم ، چقدر با عظمت! واقعاً این کتاب را با هیچ چیز دیگر نمى توان مقایسه کرد. من در حقیقت بسیار خرسند و مسرورم از اینکه بالاخره با مسئله توحید در اسلام آشنا شدم و خداى بزرگ را شناختم؛ بعد از آشنایى با قرآن، افکار من به کلّى دگرگون شد و حوادث و رویدادهاى جهان را با دید دیگرى ارزیابى مى کنم.


 

 آقاى «تراورى کامل» از توگو


...اینها کسانى هستند که پس از مطالعه و قرائت کتابهاى ارسالى شما نور هدایت در قلب ایشان تابید، و به اسلام عزیز گرویدند و مسلمان شدند.


 

آقاى «مایکل گراهام» از ایرلند


...من یک مقاله از شما را درباره بینش توحیدى اسلام در روزنامه «آریش فرم» چاپ ایرلند مطالعه کردم. مطالب این مقاله به شدت مرا تحت تأثیر قرار داد و توجه مرا به خود جلب نمود؛ من به این باور رسیدم که امروز اسلام یگانه راهگشاى زندگى براى انسانها است.


موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۵
سید علی رکنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی